Jan Bertels (regiovoorzitter sp.a Zuiderkempen) kan zich grotendeels vinden in het onlangs gelanceerde toekomstplan 2020 van De Lijn. Wat goed is, mag gezegd worden. [b]Een tweede spoorontsluiting vanuit de Kempen naar Brussel[/b] Jan, en met hem ongetwijfeld vele Kempense pendelaars, is verheugd dat de Lijn in haar plan uitdrukkelijk voorziet dat er een tweede spoorontsluiting vanuit de Kempen naar Brussel komt. Het toekomstplan van de Lijn, in overleg met de NMBS mogen we toch aannemen, voorziet in een nieuwe lijn Turnhout - Herentals - Aarschot - Leuven - Zaventem en Brussel. Een driedubbele winst voor de Kempense reizigers:* een bijkomende verbinding naar Brussel;* een rechtstreekse verbinding met de luchthaven van Zaventem (en de bedrijfsactiviteiten rond de luchthaven);* een snellere verbinding naar Leuven. Voor de reizigers van de Kempen, met Herentals als knooppunt, betekent dit eindelijk een snelle verbinding met Leuven, Brussel en de luchthaven van Zaventem. Omdat niemand meer gedwongen wordt langs Lier om te sporen, kan dit al gauw een winst van 15 minuten reistijd (enkele rit) betekenen. En wat voor hem als recreatieve fietser en regiovoorzitter sp.a zuiderkempen, ook van ontzettend belang is. Het nieuwe spoortracé Herentals - Aarschot sluit het bestaande, en veel gebruikte fietspad op de oude lijn 26 niet uit. Fietspaden en spoorlijnen hoeven elkaar trouwens niet uit te sluiten. In fietspadennetwerken worden nu steeds meer fietspaden gelegd naast spoorlijnen; deze zijn immers vlak en kennen veelal beveiligde overwegen. Het bestaande, recreatieve - zeer veel gebruikte - fietspad kan en moet dus blijven. Wat elders kan, ook in de Kempen! De bestaande trein Turnhout - Brussel blijft het zorgenkind van de NMBS, zoals sp.a parlementair David Geerts onlangs nogmaals met cijfers aantoonde: te veel afgeschafte treinen, te veel vertraging, ingekorte treinen ...Als pendelaar naar Brussel moet ik, samen met mijn medereizigers, dit veel te dikwijls vaststellen. We blijven hier stiefmoederlijk behandeld. Een bijkomende mogelijkheid om naar en van Brussel te sporen is dan ook een zegen, en zal veel frustratie en ergernis kunnen vermijden, ook voor mijn medereizigers uit de Oosterkempen die nu meermaals angstig moeten afwachten of hun aansluiting verzekerd zal zijn.' Een lightrail vanuit de Heist op den Berg: een bijkomende troef voor de ZuiderkempenVoor de diepe Zuiderkempen (Hulshout, Herselt, ...) is er nog een tweede leuke vaststelling te maken: vanuit het station Heist-op-den-Berg zal een sneltram de verbinding verzorgen met de luchthaven van Zaventem en zo verder met Brussel. Deze sneltram zou idealiter 4 keer per uur moeten rijden. Ook hier dus een bijkomende ontsluiting. Maar, mag het toch iets meer zijn? Voor Jan Bertels mag en moet het toch ambitieuzer, vooral wat de inspanningen van de Lijn zelf in de Kempen betreft. Naar aanleiding van ons mobiliteitscongres in november 2008 hadden we met de sp.a Kempen de Lijn immers enkele mooie suggesties gedaan. Sp.a suggereerde tal van mogelijkheden om de Kempen mobieler en verkeersveiliger te maken. Zoals, een sneltram van Turnhout tot Wommelgem, een sneltram langs het Albertkanaal van Meerhout tot Wommelgem. Beide lijnen zouden dan aansluiting geven naar Antwerpen-centrum. Jan Bertels: "Niet dat de Lijn nu ons hele plan had moeten overnemen - en ik weet ook wel dat er al inspanningen geleverd zijn, bv. in Herentals via de busverbinding met het industrieterrein of de schoollijn vanuit Vorselaar -, maar het doet me toch de wenkbrauwen fronsen om nagenoeg geen bijkomende inspanningen van de Lijn zelf te lezen ten voordele van de Kempen in een plan dat tot 2020 draagt. Het kan niet dat de Kempen gedoemd is om enkel de lasten van het verkeer over zich heen te krijgen (cfr. de files), en geen lusten. De 400.000 Kempenaars verdienen een goed en modern uitgebouwd openbaar vervoer. Het plan is een stap vooruit, maar het mag, van de Lijn zelf, toch ook iets meer, besluit Bertels. Jan Bertels, regiovoorzitter sp.a zuiderkempen